Resumen de la tertulia del 29 de xineru de 2012
Malos tiempos pa la
solidaridá.
Golpes baxos a la
cooperación internacional
Na que participaron
· Javier Orozco
Colectivu de Colombianos/es Refuxaos n’Asturies “Luciano
Romero Molina”
· Mercedes González
Coordinadora d'ONGD del Principáu d’Asturies (Codopa)
·Jorge
Coque
Inxeniería sin Fronteres d’Asturies (ISFA)
Blogue del proyeutu de cooperación d'ISF: Asturies en Angola
Presentó Rafael
Palacios
Rafael Palacios
Bones tardes-nueches. Lo primero agradecer a la xente
la tertulia que m’invitara a presentala recién llegáu del mio “exiliu económicu”.
La idega pa güei sería plantegar la posición
d’organizaciones, de persones y de colectivos que tan trabayando nel ámbitu de
la cooperación al desarrollu, de la solidaridá, ante lo que ye’l recorte y
l’evidente retrocesu, nun sólo económicu, que podría ser lo más visible, sinon
tamién políticu y de compromisu, col acompañamientu y el sofitu a los procesos
que taben dándose en munches partes del mundu.
Los que pensamos que la cooperación y la solidaridá ye
una ferramienta afayaíza pa la transformación, y asina lo pudimos ver
fundamentalmente en América Llatina en dellos de los procesos que se dieron,
camentamos qu’hubo un vaciao d’eses polítiques y una voluntá interesada en
cambiales, porque ye verdá que sigue habiendo acción esterior, el problema ye’l
tipu de cooperación.
Tamos viendo cómo ta interviniendose militarmente en
munches partes, anque lleven por fuera esa capa ‘humanitaria’ d’acción pola paz. El sábadu escuchaba qu’un país como
Grecia, al que tan recortado-y derechos, ye’l segundu país d’Europa que más
invierte en armamentu. Ye dicir, cámbiase l’acción política pola militar y
cámbiase a personal civil por militar.
Apuéstase pola caridá como acción humanitaria y vemos
cómo los pueblos rechacen esto cada vez más. La posición qu’hai en Haití, nel
pueblu haitianu, contra la intervención militar qu’hai ellí ye evidente, como
podemos ver tamién en otres partes.
Les tres persones que tan güei equí como invitaos, y
que tengo la suerte de tener compatío con elles los últimos años en lluches y
batalles distintes, como con otra muncha xente qu’hai equí, van davos tres
visiones distintes y complementaries, porque esa ye la idega de la tertulia.
Por una parte ta Mercedes González, que ye la
presidenta de la Coordinadora d'ONGD del Principáu d’Asturies, y qu’axunta a
les organizaciones y a les persones más actives nel campu de la cooperación, la
solidaridá y la defensa y promoción de los derechos humanos n’Asturies, que nos
va dar la visión de la Coordinadora como ‘Institución’,
porque al fin y al cabu ye una Institución, social, cívica, pero Institución,
d’esta política de recortes que ta llevándose a cabu, en especial en Asturies
pero tamién nel Estáu, porque la Coordinadora tamién forma parte de la
Coordinadora estatal, y que lleva faciendo declaraciones y pronunciamientos
duros ya importantes nos últimos meses.
Ta tamién equí Jorge Coque, profesor de la Universidá,
y digo esto porque ye una de les persones que codirixía’l máster que teníamos y
que paez que tenemos tovía, anque con esa política de recortes va desapaecer.
Ye l’únicu máster que teníamos nel ámbitu de la cooperación na Universidá
asturiana y que recibía financiación por parte de l'Axencia asturiana pa la
cooperación y el desarrollu. Y ye además miembru d’Inxeniería sin Fronteres y
que nos va contar especialmente un proyeutu en concreto y cómo s’ubica nesti
ámbitu de la solidaridá y la voluntá de transformación que tien una parte de la
cooperación asturiana.
Y Javier Orozco que ye miembru del Colectivu de
colombianes y colombianos refuxaos n’Asturies “Luciano Romero Molina”. Recorda-y que Luciano Romero Molina fue un compañeru que
tuvo equí, n’Asturies, viviendo con nosotros cola protección del Gobiernu d’Asturies
y de munches otres organizaciones sindicales y sociales, y que fue asesináu
cuando tornó a Colombia, igual qu'Henri Ramírez Daza, otru compañeru tamién.
Son ya ochenta y cincu persones les que tuvieron equí y podemos dicir
qu’ochenta y tres siguen vives, siguen militando, siguen peleando, pero
desgraciadamente dos compañeros fueron brutalmente asesinaos pol terrorismu
d’estáu en Colombia.
Él lo que nos vien a treslladar ye la importancia de
la solidaridá, del acompañamientu que se fizo dende Asturies por
organizaciones, por sindicatos, ya inclusu por ámbitos institucionales na
llucha pola defensa de los derechos humanos en Colombia, y cómo esi recorte ta dándose
nun momentu nel que los derechos tan recortándose tamién más que nunca, y la presión,
la persecución y l’asesinatu tan recrudeciéndose en munches partes del mundu.
Ya insisto, nun nos engañemos, que nun ye que nun haya
fondos, nun ye que se tenga abandonao l’acción esterior, si non que ta
intentando cambiase. Cambiase por caridá. Cambiase por créditos con intereses
durísimos pa que se devuelvan. Ye dicir, hai un nuevu colonialismu, hai
intención de convertir la cooperación nun negociu y sigue calteniéndose una
importantísima acción militar.
Mercedes González
A ver, ya fizo la introducción Rafa y dibuxó'l
tremendu escenariu nel que tamos. Voi falar pola Coordinadora asturiana, por
Codopa, pero podría ser el pensar y el sentir del restu de les coordinadores
autonómiques qu’hai n’España y de la coordinadora estatal, dígolo porque tuve
mui recientemente nun alcuentru nel País Vascu de coordinadores autonómiques y
la preocupación ye xeneral y ye la mesma en toes.
Nosotros tamos mal, francamente mal y quiciavis
tendríamos que tenemos posicionao más o protestao más frente al gobiernu
asturianu, anque ye cierto que n’otres autonomíes gobernaes pol PP, el partíu
nel gobiernu, la cooperación pal desarrollu desapaeció práuticamente de los
presupuestos, igual que pasa en munchos ayuntamientos, ente otros el de la
ciudá na que tamos, en Xixón.
Como bien decía Rafa, preocúpanos nun sólo esti
retrocesu tan tremendu, casi la desapaición de les aportaciones económiques, si
non que ye tovía más preocupante tolo qu’hai detrás, esi componente ideolóxicu
que ta cambiando y derivando la cooperación al desarrollu hacia otros intereses
y nel que tan apaeciendo co-actores de la cooperación que, pa nosotros, nunca
lo fueron, y refiérome al seutor empresarial fundamentalmente. Y nun hai nada
más que ver l'últimu plan de cooperación aprobáu pol gobiernu estatal, ye
bastante con lleelu un poco por alto, en sin afondar, pa ver lo qu’ellí se diz.
Falen reiteradamente de la marca España, y más de la marca España, y va facese
cooperación pero va priorizase la poca cooperación que queda y que Rafa
comentaba que se sigue faciendo, y esa cooperación ta nel Ministeriu d'Asuntos Esteriores,
lo que ya ye mui significativo. Esa cooperación, digo, va priorizase pa países
que ya cooperen con nosotros, lo que quier decir, “¿onde voi a cooperar?, onde puede haber intereses comerciales, intereses
xeopolíticos, intereses xeoestratéxicos, y que van devolver esi favor que
yo-yos voi a vender como cooperación y encima voi engañar a la ciudadanía
diciendo qu’eso ye cooperación al desarrollu”.
Nun hai más que ver el llistau de países onde se va
intervenir, y cómo volvemos a ver too aquello que creyímos que diba a desapaecer,
como yera lo de l'ayuda lligada y too aquello. Tornamos al peor escenariu que
tuvimos hai ya munchísimos años.
A nivel d’Asturies el panorama ye asemeyau, ye verdá
que tovía ayeri celebrose’l Conseyu de cooperación al desarrollu, que’l
presupuestu pa 2013 sufrió importantes recortes, que na comparecencia que
ficimos como Coordinadora nel Parlamentu asturianu lo recalcamos, qu'asina como
que nel añu 2006 acercábamonos al 0,7 de recursos propios pala cooperación al
desarrollu, agora tamos alredor del 0,40 y cada vez bamos baxando más. Y eso
diciéndo-yos qu’hai convenios y proyeutos mui significativos como de los que
llueu falarán los compañeros, y otros que teníen una apuesta clara pola defensa
de los derechos humanos, que tamién vemos que tan recortándose tremendamente ya
inclusu dellos desapaeciendo.
Si vamos al ámbitu de les alministraciones llocales,
vemos como un ayuntamientu como’l de Xixón, qu’históricamente tenía demostrada
esa apuesta pola cooperación al desarrollu, y amás con un modelu, que con tolos
sos defeutos, sí facía una apuesta clara por aquellos proyeutos qu’implicaben
una defensa de los derechos humanos. Y eso tamién se lo cargaron, podríemos
decir que práuticamente na so totalidá, porque dexaron doscientos mil euros de
presupuestu qu’amás ya tienen distribuyíos polos cuatro continentes, anque nun
sabemos cómo van facelo, porque con cincuenta mil euros nun sé yo qué querrán
facer.
Y llueu, aparte d’esi recorte, ta la falta
d’acompañamientu a toles polítiques de cooperación al desarrollu. Nosotres,
como coordinadora, tamos fartes de demandar esa presencia institucional, esi
respaldu cuando facemos una actividá de denuncia, d'incidencia sola vulneración
o ataque a esos derechos humanos reconocíos internacionalmente, y enxamás hai
un pronunciamientu, siempre hai un: “non,
yo d’esto nun quiero saber nada”, lo que ye un indicativu de la carga
ideolóxica que tenemos detrás.
Y tamién ye verdá que notamos una falta de sofitu por
parte de la ciudadanía. Nosotros, dende la coordinadora, nun nos cansamos de
facer denuncies pero paez qu'empieza a llanzase esa idega de que la cooperación
al desarrollu nun ye necesaria nestos tiempos, que ye prescindible con tolo que
ta pasando equí. Paez qu’hai un empeñu
de los dirixentes, de les persones con cargos de responsabilidá nos diferentes
gobiernos y alministraciones llocales de facer por contraponer siempre la
probitú, les necesidaes que tenemos equí contra les necesidaes y la falta de
derechos que se ven en otros países nos que venimos trabayando dende hai munchu
tiempu, como si unes y otres nun fuesen consecuencia, nun tuviesen causaes, pol
mesmu modelu de desarrollu que nunca s’entra a cuestionar, porque claro, eso
nun interesa.
Entós, como bien decía Rafa, ta volviendo a potenciase
l’asistencialismu, el tranquilizar les conciencies con mandar un kilo de comida
o una cuota pa una organización que te trabayando equí, pero evítase facer esi
análisis, esi debate a fondo pa ver qué nos llevó a esta situación que tenemos
agora, quienes son los culpables, o los causantes los responsables y en qué midida
lo son, anque quiciavis toos tengamos un picu de responsabilidá. Eso nun se
quier entrar a analizalo simplemente porque nun interesa, ye más fácil decir
qu’hai que dar dineru al bancu d’alimentos, por decir daqué, y, como decía la
conceyala, “cola cantidá d’invitaos que
tenemos equí a la mesa, nun vamos enriba a invitar a los de fuera”. Y esi
tipu de discursu cada vez ta calando más y eso notámoslo munchísimo cuando
vemos que nun tenemos acompañamientu cuando facemos les denuncies, en que la
xente qu’antes, d’una forma o d’otra, collaboraba cola cooperación al
desarrollu, tan cambiando la so apuesta hacia les entidaes d’equí d’acción
social.
Jorge Coque
Lo primero, munches gracies por invitanos a Inxeniería
sin Fronteres, lo de profesor universitariu ta bien, pero güei nun vengo de “profe”, anque voi facer un par de
referencies a la universidá, a ver, represento a una que se noma Inxeniería sin
Fronteres d’Asturies, inxeniería, que non inxenieros, hai muyeres tamién,
bastantes, compañeres, de fechu la presidenta, Carmen, ye una inxeniera, inclusu
tenemos cerrao ya'l cupu de los inxenieros, cualquier persona, anque nun seya
inxenieru o inxeniera, sería bien recibida.
Y d’Asturies y equí tamién tenemos coses que marcar,
nosotros creyemos nel tamañu pequeñu pa la cooperación, les grandes estructures
tipu Intermon, tipu Manos Xuníes, con tolos respetos del mundu y tengo grandes
amigos y amigues neses ONG, creyemos que nun son ONG, son estructures
complexes, con un componente fondamente empresarial y muncho más dependientes
de los fondos que vienen de fuera que les infraestructures nes que tamos
nosotros. Nes nuestru casu d’Inxeniería sin Fronteres, somos ONG pequeñes, una
en cada comunidá autónoma, articulaes en rede y tamién articulaes en
coordinadores como la Codopa.
La crisis ta pegándonos fuerte a ONG como la nuestra,
pero creemos que somos más flexibles y más resistentes, porque entre otres
coses, los nuestros costes fixos son inferiores.
¿Trabayu onde? Nel norte y nel sur. Si tuviera
qu’elexir onde, diría que nel norte. De fechu, el recorte al que facíamos antes
referencia, ta faciendo que la nuestra actividá nel sur disminuya y que pa los próximos
tiempos debamos centranos nel norte. Lo cual nun ye tan mala noticia, por
exemplu tamos na universidá y fomentamos proyectos como'l máster de xestión d'ONG
que Rafa apoyó nel so día cuando yera direutor de l’Axencia Asturiana de
Cooperación ya inclusu fue durante munchu tiempu’l cuartu direutor dafechu del
máster. Pa nosotros esi tipu de trabayu ye importante y ye importante tamién
que la nuestra ONG seya parte del programa de la rede d’apoyu a refuxaos y
refuxaes colombianes del qu’agora fará referencia Javier.
Y nel sur, ¿qué pinta una ONG piquiñuca como la
nuestra, cientu cincuenta socios y socies, vente o trenta persones voluntaries
actives?, lo que ye un tamañu mui estándar, la mayor parte de les ONG son
asina. ¿Qué pintamos n’África y por qué África subsahariana amás, que ye lo más
complicao, qué pintamos en Angola?. Agora mesmo, nel sur, tamos nos campamentos
saharahuis de Tinduf y en Angola, dos proyeutos bien diferentes.
¿Qué fai ellí una ONG como la nuestra, pequeña, con
poca infraestructura, con xente qu’entra y sal… ¿A qué vamos ellí? Pues
mayormente pa contalo, pa enteranos de cómo ye aquello y tornar equí y tar por
exemplu nesta tertulia. Eso pa nosotros ye lo esencial. El tar cola xente que
ta h.odía y poder llueu compartilo na universidá, en meses reondes, en
tertulies, en charles. Esi ye’l nuestru modelu de cooperación.
Angola. Nun sé si tol mundu sabe onde ta. Yo cada vez
que me meto nun país africanu tengo lo primero que dir al mapa. Bien, si
empezamos por abaxo, costa atlántica, Sudáfrica, Namibia, la siguiente ye
Angola. Ye una antigua colonia portuguesa. Nun ye mui conocío pero los
portugueses fueron unos de los peores descolonizadores d’África. Arrasaben.
Marchaben con tolo qu’hubiera y lo que quedaba detrás quemábenlo. Entós Angola,
Mozambique, Guinea Bissau son países que quedaron práuticamente asolaos.
Como esto ye una tertulia, y nes tertulies
decimonóniques veníase con llibros, nun resistí a la pedantería de venir equí
con un llibru de Kapucinski, Un día más con vida, sobre la descolonización d’Angola, que pa min ye clave y tol mundu debía
lleelu. Ta mui bien escritu y cuéntate cómo nel setenta y cinco marcharon los
portugueses dexando una guerra civil detrás entre un partíu de corte marxista,
el MPLA [Movimientu Popular de Lliberación d’Angola], y otru partíu, tamién
angoleñu, de corte más conservador, l’UNITA [Unión Nacional pala Independencia
Total d’Angola], y duró hasta 2002-2003. Y esa guerra civil nun ye porque seyan
tontos, porque seyan negros, porque seyan salvaxes, ye pol tipu de colonización
qu’había.
Bien, nosotros entramos ehí muncho dempués, entramos
hai tres o cuatro años nel norte. Angola ye un país que ta creciendo mui fuerte
porque exporta, entre más coses, petróleo y diamantes. Ya sabéis lo de los
diamantes de sangre y tou esti tipu de coses, bien, esto sucede nel norte
d’Angola. Y eso significa varies coses. Significa que nes provincies del norte
d’Angola onde tamos, son provincies colonizaes por persones desplazaes pola
guerra qu’acabó hai diez años, hai muncha xente, por tanto, que rompió la so rellación
cola tierra, los sos vínculos étnicos, que ta ehí como perdía porque’l
gobiernu-yos mandó dir p’allá. Munchos con mutilaciones, con discapacidaes, y
llueu tamién el tema de xéneru, que ye un tema recurrente en toa África con
toles particularidaes de cada país y cada rexón.
Nosotros propusímos-y a aquella xente un proyeutu, a
una contraparte que se llama ADRA, que son les sigles de Asociación pal
Desarrollu Rural d’Angola, que yera pa fomentar l’emprendimientu con enfoque de
xéneru y con enfoque de derechos, pa intentar primar a les muyeres y a les
persones con discapacidá frente a les barreres y dificultaes de la zona rural.
Les muyeres, como en casi tolos sitios, son les que más barreres tienen y les
que más tiren p’alantre.
Nosotros, a partir d’experiencies que teníamos ya en otros
sitios, plantegamos una serie de talleres, primero de sensibilización, sobre la
necesidá d’emprender, emprender de forma asociativa. Equí enfrentámonos a
polítiques d’instituciones como’l Bancu Mundial, que fomenten l’emprendimientu
individual, ya inclusu, y voi soltando coses polémiques, el Grameen Bank [bancu
social de microcréditos que recibió'l Premiu Nobel de la Paz de 2006 xunto col
so fundador Muhammad Yunus], tan famosu, pero que fomenta sobre too l’emprendimientu
individual tamién. Nosotros apostamos, modesta pero ambiciosamente pol
emprendimientu asociativu, porque puede ser motor d’un desarrollu más xeneral,
social y sostenible.
Y ellí tamos, con trabayos de sensibilización, con guah.es,
con chavales, con muyeres, con xente que ya ta trabayando, d’asesoramientu en
montar una empresa, trabayando direutamente con técnicos de la contraparte que
vienen equí, a Asturies, a formase durante breves periodos. Y con mui pocu
personal expatriau, el personal expatriau fai misiones temporales y torna.
Susi, que ta equí güei con nosotros na tertulia, fue una de les nuestres collaboradores
nesti trabayu.
Y un minutu más. Problemes cuando ún trabaya n’África.
Les barreres culturales, les barreres idiomátiques, les maneres d’entender les
coses.... Hai seis meses pensábamos que nun taba faciéndose nada y entós,
dexamos pasar la depauperada, pero que tovía taba ehí, convocatoria del Principáu
d’Asturies, ye yera ún de los nuestros financiadores estándares hasta agora, y
un compañeru nuestru, a final d’añu, tuvo ellí y descubre, pese a que nun nos
habíen informao de nada, a que nun contestaben a los correos electrónicos, y en
fin, tendría qu’explicaros muncho sobre la estructura piramidal de toa
organización africana, que’l proyeutu diba mui bien, de fechu ya hai trece
iniciatives microempresariales, la mayor parte d’elles asociatives, l’ochenta y
tanto por cientu formaes por muyeres, y dos d’elles, amás, por persones con
discapacidá, frutu de la grana que, modestamente, teniamos dío semando ellí.
Y agora pasósenos la convocatoria pa siguir, tendremos
que dir agora al Ayuntamientu de Xixón, pero agora l’Ayuntamientu de Xixón pasó
d’un millón doscientos a doscientos mil euros, colo que nos plantegamos, uno,
si nos tocaría daqué d’ehí, y dos, si ye coherente entrar en concurrencia a por
esa miseria. Porque nosotros tuvimos nes concentraciones qu’hubo onde La Gota
Llechi en ñaavidá protestando polo que comentaba Mercedes.
Javier Orozco
Agradezco muncho que nuna
tertulia de persones interesaes pola solidaridá, polo que pasa en otros
llugares del mundu, nos inviten, a la xente colombiana, a conversar sobre
cooperación.
Nun debiera opinar sobre esti
tema porque nun se debiera opinar sobre lo que pasa na casa que t’acueye, na
casa onde ún ye recibíu, pero hai veces que quiciavis ye necesario, dende la
marxinalidá, dicir daqué.
El programa d’acoyía qu’hai
n’Asturies pa dirixentes sindicales y defensores de derechos humanos de
Colombia amenaciaos de muerte ye un programa que tien un altu conteníu
humanitariu, solidariu, y nunca renunciaré a la palabra internacionalista. Esi
programa existe como un programa pioneru nel Estáu Español y ye, tal vez,
l’únicu programa d’esti tipu que queda n’Europa frente a una de les peores
crisis humanitaries de la nuestra américa.
Había de dicir que los
recortes de Foro y los recortes del PSOE sumen el sesenta y siete por cientu los
recursos del programa, dexándolu nuna situación de marxinalidá, y a les
persones acoyíes, nuna situación de precariedá y de virtual desmantelamientu de
la capacidá operativa del propiu programa.
Nun entro a calificar si
hubieren podido dar más o menos. Cuando tas nuna casa ayena, si te dicen, “lo qu’hai ye esto”, esto ye lo qu’hai.
Eso nun se discute. Pero pa ver el tema de la cooperación n’Asturies, dende
llueu que ye necesario da-y contestu a esto, porque lo que pasa n’Asturies nun
pasa sólo equí. Y dai contestu implica, na nuestra humilde opinión, reconocer
que l’estáu democráticu fue capturau poles multinacionales. L’Estáu Español ye
un estáu rehén de les multinacionales, la democracia en España fue secuestrada
polos empresarios y ta prostituyía por ellos, eso ye lo que veo.
Pero nun debiera dexar de dicir
qu’eso nun ye una obligación, que nos estaos, los ciudadanos, pueden, deben
revertir eso. Como tampoco podemos dar llecciones de cómo manexar esti estáu,
quedémonos entós colo que podemos dicir en sin que nos digan, “intromisión indebida”.
Equí hai una llei de
cooperación, equí hai una estratexa de cooperación, equí hai unos planes de
cooperación y equí, n’Asturies, hai una historia de cooperación. Asturies nun
empieza a cooperar ayeri nin antiayeri. Esa llei, esa estratexa y esa historia
indiquen que podía facese y fízose una cooperación a la medida de los pueblos
que pedíen y agradecíen esa cooperación.
Los cambios ente esa forma de
facer cooperación y agora tienen que valoralos los asturianos y les asturianes,
pero sobre tou tienen que ver por qué se dan esos cambios. Los que dende fuera
vemos lo qu'ocurre, nun nos satisfaz l’únicu argumentu de que recortes hai en
tolos llaos, porque, por exemplu, en defensa nun veo recortes, y a la casa real
nun-y los impusieron, ella autorrecortóselos pa quedar bien.
Entós, ún tendría que dicir
qu’estos estaos rehenes, secuestraos, tarde o temprano diben a pasar d’una
acción solidaria llexítima a convertir tamién les migayes que dan en fuente de
negociu, llavando la imaxe de quienes ven na cooperación la forma de resolver
el problema que-yos xenera, operativamente falando, el pésimu comportamientu,
el violatoriu comportamientu de drechos humanos en casi tolos países onde
actúen.
Colombia por exemplu, ye un
país onde les multinacionales españoles obtienen enormes recursos polos que
casi nun paguen impuestos. Y agora l’estáu español permite que, con dineru
públicu se llave la imaxe d’esos salteadores. Y enriba, según esperen, eso hai
qu’agradecelo, porque ye cooperación y nun se muerde la mano qu’ayuda.
Esi cuestionamientu nun ye
sólo éticu, el cuestionamientu ye tamién políticu. Qu’haya dos partíos que nun
se diferencien na manera de manexar l’acción esterior ye un datu importante.
Que la cooperación esterior tenga como base comercios qu’apaecen disfrazaos
como ayudes, como la venta d’armes y l’ayuda militar, o les ayudes policiales y
la ‘cooperación’ ente la policía
colombiana y la guardia civil pa seguir a los refuxaos n’Asturies, como lo
ficieron con xente que ta por equí como’l compañeru Arjona o conmigo, ye mui
grave, porque ya nun ye sólo qu’ellí faen lo que quieren, ye qu’equí tamién
se-yos permite facer lo que-yos sal de les ñarres.
La cooperación val la pena en
cuanto que ye una acción poles persones, pero na medida que les persones dexen
de ser preponderantes como oxetivu de l’acción, y l’acción de cooperación se
torna nuna acción de llaváu d’imaxe pa seguir saqueando, esfamiando y faciendo
sufrir a los pueblos, tamos asistiendo entós a una perversión de la solidaridá,
a una fondera perversión de la cooperación y a un desvirtuamientu de l'acción esterior
d’estaos capturaos por empresarios avaros, corruptos y matones munchos d’ellos,
y en tou casu que se beneficien direutamente del terror. Como pasa con Fenosa,
con Repsol, con Aguas Generales de Barcelona, col Banco Bilbao Vizcaya y con
quienes ven y escuenden les realidaes d’esa acción d’ellos allá, como pasa col
grupu Prisa y col grupu Planeta.
Qu’equí desmantelen el carbón
y que-yos notifiquen a los obreros que nun hai más ayudes a la producción de
carbón, y acumulen en El Musel carbón de Goldman Sachs pa especular con carbón
mancháu de sangre sacáu del mi país, y llueu apaezan ellos mesmos faciendo
cooperación ellí ye francamente perverso.
El programa qu’acueye a
sindicalistes y defensores de derechos humanos quedó reducíu nun trenta y tres
por cientu.
Obligáronnos a facer daqué
que yo siempre odié por dignidá personal y por dignidá política, porque, en
medio de la nuestra marxinalidá, somos embaxadores d’un pueblu, y ye tener
qu’andar pidiendo dineru. Odio, odié y odiaré siempre tener que pasar la man. Y
abocáronnos a eso pa qu’una acción esterior que fue bien valorada dientro l’estáu
y dientro la comunidá asturiana, por tirios y troyanos, que nun ta cuestionada
por naide. Abocáronnos a facer rifes y a andar como llaceries andantes diciendo
que ye menester protexer una acción exemplar nel tema de los derechos humanos.
Protexer a la xente que tien
altu riesgu de probeza, de marxinalidá y, tovía peor, de perder la vida, nesti
casu polo que piensen, pensamos y facemos, que nun ye illegal, y obligar a los
que son beneficiarios d’esa acción a una situación d’indignidá ye una cosa qu'a
nosotros aféutanos direutamente.
Ta equí conmigo’l secretariu
xeneral de la Central Unitaria de Trabayadores, CUT, del departamentu de
Bolívar, una rexón cinco veces más grande qu’Asturies y con cuatro o cinco
veces más población, un sindicatu que sería como Comisiones y UGT xuntos, y que
representa a decenes de miles de persones, y tuvo que venir equí a buscar
protección, inclusu en medio de la precariedá, porque ellí l’estáu ‘democráticu’ colombianu nun-y garantiza
exercer una acción llexítima como ye defender la educación pública siendo
educador.
Cuando ellos y nosotros
venimos equí y vemos qué pasa cola ciudadanía, que nun ya coles instituciones,
llegamos a la conclusión de que nosotros tamos nuna situación bastante
desesperada, pero la xente, equí, ta acoyonada. El mieu a la multa, el mieu a
la policía, el mieu al qué dirán, el mieu a perder l’empleu, el mieu a la
persecución. Un estáu ‘democráticu’
onde la xente, realmente, nun puede opinar, porque son tan sutiles, fonderos y
efeutivos los mecanismos de control qu’hai sobre la población, que les ONG nun
salen a protestar pol recorte del 0,7 porque tienen mieu que-yos quiten les
migayes que-yos dexaron.
Pero eso hai de decilo
mirando a la cara. Gobierne quien gobierne y seya quien seya.
¿Cómo se permitió que los
especuladores, los lladrones y los avaros, capturaran les instituciones que-vos
costó tantísimu trabayu conquistar hai poco más de trenta años?
Sorpréndenos eso.
Vendiéron-vos la idega de que
les empreses d’España son de los españoles. ¿De cuales?¿De cuantos?¿Onde tan?
¿Con cuanto vos beneficiais de lo que saqueen y de los que maten nel mi país?
Pero la cooperación asturiana
con Colombia, hai cuatro o cinco años, por exemplu, quiso ser dirixía hacia un
seutor de ganaderos del departamentu d'Antioquia, que son paramilitares, y onde
fueron masacraos los campesinos pa quita-yos les sos pequeñes propiedaes, y
solo queden agora los grandes productores de llechi, o de carne, toos ellos
llatifundistes, toos ellos aliaos y beneficiarios direutos del terror que
despobló los campos del mi país.
Dar o vender armes a créditu
a países como Colombia, con conflictos internos, nun sólo ye illegal, ye
fonderamente inxusto, ye perverso. Pasa-yos dineru públicu a les
multinacionales que se beneficien del terror pa que llaven la so imaxe, ye
doblemente perverso, porque ye una acción claramente orientada a producir esi
efeutu.
Agora ye cola marca ‘España’, pero antes, cuando eso nun
esistía, la historia yera la mesma. L’acción esterior ta cada vez más
condicionada por intereses económicos. Intereses inconfesables.
Y equí vendieron a la xente
la idega de que los de casa primero. Y non porque eso nun seya entendible en
sana lóxica, si non por que niega la realidá de que probes y saqueaos hai en
tolos llaos, niega la realidá de clase a la que me refería al principiu cuando
falaba d’internacionalismu, porque los mesmos que pisen a los obreros equí
quitándo-yos los sos derechos llaborales, allá maten, porque allá permítenlos
matar, equí tovía nun lo faen, faranlo si-yos lo permiten.
Dexando esi principiu sobre
la mesa, si d’algo val la cooperación esterior, debe ser pa protexer vides, pa
defender la vida y la dignidá humana. Y lo demás son adornos. Hai pueblos que
nun viven si nun-yos llega’l sacu de fariña de Cáritas, y esa acción esterior
existencialista ye válida pal que se muerre de fame y nun tien más qu’eso. Pero
los que saben qu’esisten otres realidaes, que pueden meyorar la situación de
los pueblos, y que dexen el sofitu a esi nivel, tamién ye perverso. Porque nun
cuestiona l’orixe de toes estes coses.
Y esa Asturies solidaria que
tanta xente vio partir al exiliu persiguía polos qu’equí mataron a tanta xente,
recibió a delles persones persiguíes de la nuestra América, y nosotros
agradecémoslo, y asina lo diximos dende’l primer día que llegamos equí.
Intentamos nun incordiar,
intentamos nun metenos nos temes internos, intentamos nun molestar a naide y
siempre lo agradeceremos. Pero hai veces qu’hai que dicir ciertes verdaes.
Asturies tien que dase cuenta
de que-y mienten de manera descarada, y tien que sacudise. Tien que ver que los
los recortes qu’equí se faen violen derechos humanos, de neños, d'ancianos, de
xente que quedó al marxe del empleu y que nun tien mas futuru que la esclusión.
Y cuanto más-vos opriman
equí, más necesidá va a haber de que l’Estáu Español destine recursos pa la
xente d’equí. Y cada vez les empreses saquearán más.
Nosotros resistiremos hasta
onde podamos, pero empezaremos a ver qu’equí, si nun faeis nada, si nun lo
cuestionais, perdísteis la conceición de clase, perdísteis la idega básica de
que lo que ta pasando nel mundu nun ye un asuntu de dos o tres, si non qu’hai
pueblos que debieren xuntase pa resolver l’asuntu.
Quiero dicir pa terminar
qu’agradecemos al actual gobiernu que dixera que Colombia sigue siendo
prioritaria nel tema de cooperación, que diga que’l programa d’acoyía hai que
caltenelu, anque, en términos económicos, seya mui cuestionable la partida que
destinen, que paez más orientada a que Soldepaz diga que non, porque asina nun va, a que quieran facelo realmente.
Nosotros, nosotres, la xente
que ta por llegar esti añu, dellos ya tienen sufrido atentaos, dellos tan nuna
situación de riesgu inminente. Ún mandó un correu diciéndome “pagaron pol mi asesinatu”.
Salvóse d’un atentáu
l’escolta que visitaste, Rafa, nel
hospital Madre Bernarda, en Cartagena de Indias, l’atentau al presidente de la
Unión Sindical Obrera de los obreros del petróleo, un sindicatu de cuatro mil
afiliaos al que ya mataron cientu nueve dirixentes. Esi compañeru va venir,
porque nun tien onde escondese. Hasta los son vecinos del barriu-y dicen “vete, porque por matate a ti van a
machacanos a toos”.
D’eso tamos falando. Cuando-y
dicen a ún “los de casa primero”,
retrucamos-y “sí, y los de casa nun son
solo los asturianos, los de casa somos los probes de tol mundu, y los persiguíos,
aquellos que somos víctimes de que les empreses capturaran la democracia y nos
venden como democracia qu’aceptemos eso”.
Rafael Palacios
Gracies, Javier.
Bien, ya sabeis, la tertulia
ta abierta pal que quiera falar.
Un asistente
Tengo delles entrugues de
calter xeneral, básicamente tres. Hai un debate grande referíu a les ONG sobre
si financiación pública o financiación privada, si una ONG tien l’ochenta o'l
noventa por cientu de financiación pública, ¿qué capacidá tien d’autonomía pa
exercer les polítiques que quiera?, o, si ye dependiente, ¿tendrá que facer la
política que-y manden?.
Y otra que ta tamién
relacionada ¿profesionalización o voluntarios? ¿Tien que facese too a base de
voluntarios? O ¿hai que dir a estrutures profesionalizaes porque los temes
asina lo esixen y acaben convietiéndose
en empresa, anque venda solidaridá?
Y finalmente si nel sur, si
al traviés de les ONG nun hai un problema d’imposición de valores. Si col so
desarrollu técnicu, cuando van ellí a formar, nun formen tamién inclusu nel
idioma que traen de fuera en vez de facelo nel idioma del propiu sitiu, si nun
se da una aculturalización importante, anque munches veces se faga sin querer.
Mercedes González
Respeutu a financiación
pública o financiación privada, la verdá ye que lo que nun se puede permitir ye
que la financiación, seya la que seya, pública o privada, te condicione o
t’imponga la to forma d’actuar.
Modelos d'ONG, como bien
decía Jorge, hai munchos. Ye verdá que cuando una ONG medra y se fai grande,
tien una carga estructural que la fai ser casi más una empresa qu'una ONG, eso
ye asina, y una parte de los sos presupuestos tienen que dir a caltener esa
estructura. ¿Ye eso aceptable? A min nun me gusta, pero esiste, el modelu ta
ehí, y bono, faen un trabayu, una investigación, cito a Intermón,
por exemplu.
Ye verdá que munches veces,
recibir financiación d’un determinau gobiernu con una serie de condiciones, o
con una determinada ideoloxía, y ya nun digamos si nos metemos na financiación
por empreses, condicionará la to independencia, y eso fue algo que s'acusó a les
ONG estos últimos años, que tuvieron mui callaes porque recibíen munchos fondos
mientres la cosa diba bien. Eso oyílo munches veces na coordinadora estatal.
Parte de responsabilidá
tenémosla les propies organizaciones, que, mientres nos fue bien y nos dieron
muncha financiación pública, la incidencia política y la denuncia tampoco se
fizo como se tendría qu’haber fecho.
Si hai qu’apostar,
apostaríamos probablemente por esi modelu d’organización más pequeña, que, como
decía Jorge, lo que tien que tener ye un papel activu na denuncia, na
incidencia política, en decir qué ta pasando equí, anque nun puedas facer
tantos proyeutos de cooperación fuera. Porque si nun lluchamos contra’l modelu
que se nos ta queriendo imponer, poca organización de movilización social
seríamos.
Y de lo que dices de la
profesionalización, depende tamién, creo que toles organizaciones deberíen
tener un porcentaxe importantísimu de voluntariau, de persones voluntaries,
porque’l condicionamientu llaboral a tol mundu-y pesa, tienes que cumplir unes
pautes, les que te marca la tu organización a la to empresa, y nun te sales por
nun perder el to puestu de trabayu, eso vese nes organizaciones, y más colo que
ta cayendo agora, por eso esa parte de personal voluntariu tien qu’esistir pa que
nun haya nada que te frene pa facer esa denuncia, o tamién ser trabayador y ser
lo suficientemente independiente y valiente como pa facer lo que crees que
tienes que tar faciendo por coherencia.
Pero hai una parte del
trabayu de les organizaciones que sería más técnicu, como ye la formulación, la
presentación de los proyeutos, los siguimientos, los informes técnicos que te
piden les alministraciones públiques, que necesita d’una preparación. Puedes
ser voluntariu y tener esa preparación y facelo, pero, y eso vémoslo na
coordinadora con organizaciones pequeñes que nacen de la bona voluntá y la bona
intención d’un grupu de persones, que cuando van teniendo accesu a unos fondos,
nun tienen esa capacidá pa presentar y xestionar esos proyeutos, y requieren d’un
acompañamientu profesional de técnicos.
Y del modelu d’intervención
nos paises, ye daqué que llevamos debatiendo munchísimu tiempu. Hai tres o
cuatro años, ún de los nuestros alcuentros fue precisamente al rodiu d’eso.
¿Qué tamos faciendo, cooperación o anticooperación?¿Qué somos les organizaciones,
un movimientu ciudadanu de denuncia o un instrumentu de los gobiernos o de
quien seya pa llevar a cabu los sos intereses nesos paises?
Esto ye una cosa sobre la que
se reflexonó muncho, y dende llueu, la nuestra apuesta sería por facer un
acompañamientu nos proyeutos de desarrollu, nun llegar a imponer nada. Ye algo
que tien que nacer, que tien que surdir pol interés de la comunidá, del sitiu
onde vas a desarrollar el tu proyeutu. Nun puedes llegar con algo impuesto,
tien qu’haber un trabayu previu, un conocimientu y una interllocución
permanente cole persones, que te digan cuales son eses necesidaes qu’ellos
quieren que tu los tes acompañando.
Otra cosa, efectivamente, ye
una imposición d’un modelu, d’una cultura, realmente eso nun ye una bona
cooperación al desarrollu.
Rafael Palacios
Anque seya’l presentador, voi
falar brevemente porque son temes de los que venimos discutiendo dende va
tiempu.
Primero, les ONG son como los
partíos políticos, los clubs de fútbol y les asociaciones d’amigos, hailes
horripilantes, hailes que deberíen ser illegalizaes y esapaecer y hailes que
deberíen tener más apoyu, como tan formaes por persones humanes, tienen los
mesmos errores que tien cualquier tipu d’organización humana, incluyendo les
peñes d’amigos o les rellaciones de pareya.
Por tanto, nun s’entiende que
toles ONG seyan bones, inclusu creo que delles son francamente males y
nefastes. Ye como los partíos políticos, nun ye lo mesmo, determinau partíu
qu’Amanecer Dorado, que ye tamién un ‘partíu
políticu’ de Grecia, y eso hai que tenelo nidio.
¿Financiación? Camiento que
la financiación pública, como pública que ye, naz de los impuestos que pagamos
toos y toes, y polo tanto, debe ser tamién destinada a la intenvención social,
debe ser destinada a que les organizaciones puedan facer coses con ella, porque
revierte asina na sociedá. Les ONG, les que realmente tienen voluntá de
transformación, son necesaries porque estructuren a la sociedá y dan canales de
participación, polo tanto veolo positivo.
¿Financiación privada? Lo que
s'aporte, ¿por qué non? Bonísimo. Pero utilizar dineru manchau de sangre en
facer cooperación, dexar que te coopten [captar l'adhesión de daquien, xeneralmente con fines
políticos, valiéndose d’acciones reprobables pero que nun pueden considerase illegales] les empreses, como tan faciendo, eso nun val.
Polo tanto, que participes
nun alcuentru, como yo mesmu participé, de comunicadores de pueblos indíxenes
nel Cauca, y pretendan poner detrás la marca d’una empresa petrolífera que
pretendía financiar eso, cuando la mayoría de la xente que taba elli precisamente
yeren perseguíos y asesinaos por esa empresa, nun tien absolutamente dengún
xacíu. Facer unos alcuentros de cooperación con Telefónica detrás, o con Coca
Cola, o que te venga la fundación d'un supermercau a dicite “vamos a recoyer xugetes pa repartir”,
cuando esos xuguetes los preparen les muyeres y homes que trabayen nesi
supermercau cuando acaba la xornada llaboral y ensin paga-yos, al final ye que
ye explotación equí y ellí. Y eso nun val.
Polo tanto los fondos son
fondos, y hai que discriminar, como en too.
¿Profesionalización? Bono,
hai xente que cobra por curar la salú, hai xente que cobra por dar clase, y naide
lo cuestiona. Naide cuestiona a una maestra o a un maestru porque enseñe. Ye
que lo que tamos faciendo ye que se puedan dedicar plenamente a ello y de la
meyor manera.
Evidentemente hai persones
con vocación y hai persones que tan na enseñanza p’aprovechase nel sueldu y nun
farán nada ya insultarán a los alumnos. Y habrá tamién xente asina nos
hospitales. Pero la inmensa mayoría de les persones que tan en ámbitos de
serviciu social tienen voluntá de serviciu, y polo tanto, creo qu'hai que tenes
nesos ámbitos a les persones con mayor preparación.
Como na política, si alguien
se dedica a eso porque-y paguen, será un mercenariu o una mercenaria, si a
alguien-y pagamos porque se dedique a eso, porque ye la persona que tien más
capacidá pa que se dedique a eso y amás puede facelo meyor, bono, bienveníu
seya.
Naide se fai ricu nesta
historia, y anque haya quien monta eso como un negociu, ¡buf!, eso rescampla ensiguida.
Eso vese rápidamente nes organizaciones.
¿Voluntariao? Por supuestu,
pero fondos tamién. Equí finánciense equipos de fútbol y otres coses y naide
cuestiona nada.
Y respeuto a los valores, por
supuestu, pero, como decía Mercedes y Javi y Jorge, ye acompañamientu, ye dicir,
tu nun vas a imponer.
En Guatemala hai
ayuntamientos y municipios que definieron a les ONG como non-grates y declaráronse “llibres de cooperación”, o seya, que nun
quieren ver a naide, porque van ellí a
deci-yos lo qu’hai que facer, porque detrás d’esa “cooperación” lo que vien ye’l negociu, vien la esplotación, vien
l’asesinatu.
Pero camiento que la xente
que tamos en cooperación tenémoslo claro, pero nun nos dan ámbitos pa poder
esplicalo como equí. Esi ye’l problema, porque esti discursu nun presta.
Jorge Coque
Bono, mui brevemente porque
como subscribo’l cien por cien de lo qu’acaba decise, quédenme sólo un par de
detallinos.
Camiento que’l problema de la
financiación pública ye más complicao. Durante los últimos años, ya col PSOE, y
agora’l PP ta feliz con ello, prodúxose un cambiu cualitativu que nun se suel
contar, que ye que les grandes empreses multinacionales ya nun son
beneficiaries de la cooperación, sinon que diseñen elles la cooperación.
Y ye asina, nun ye que “me reuní de nueche con ún d’una
multinacional”, non, non, si non que
lo venden como que la cooperación pal desarrollu ye meyor agora porque los que
saben son los que van afuera, son los dirixentes de les grandes empreses
multinacionales, transnacionales españoles, y, por tantu, dáse-yos un puestu de
derechu nos comités diseñadores y asesores de los planes de cooperación en
Bruseles, Madrid, Asturies y Xixón.
Y voi echar piedres nel mi
propiu teyau, ¿por qué tamos en Angola? Porque Angola ye un país prioritariu
pala cooperación de la política esterior española. ¿Por qué? Porque les grandes
empreses multinacionales, una parte delles españoles, delles de construcción,
que toos conocemos, quieren pillar del tema del petroleu o los diamantes que
plantegaba anantes.
Lo que pasa que, claro, nun
país como Angola, hai dos economíes, la de los que trabayen con dineru y la de
la mayoría de la xente. En Angola hai una inflación tal que les coses cuesten
más qu’equí. Metese nuna pensión de mala muerte cuesta como un hotel de tres
estrelles d’equí, xintar nun chigre cuesta vente o trenta euros, entós, la
xente, nun manexa moneda, usa’l trueque, vende y compra a traviés de mandioca…
y esa ye la xente cola que nosotros tamos trabayando. Ye xente que queda
marxinada de toos esos procesos macroeconómicos basáos nel crecimientu en sin
redistribución.
Y esa ye la situación. Perres
pa dir a otros paises nun hai y pa dir a Angola sí qu’hai, lo que pasa que,
claro, méteste con quien tienes que metete.
La dicotomía
profesionales-voluntarios, niégola. Creo qu'hai que falar de personal remunerau
frente a personal voluntariu. Toos profesionales, toos lo meyor formaos.
Un de los trabayos más
importantes que fai la coordinadora, xunto cola incidencia, creo que son los
programes de formación propios ufiertaos a les organizaciones que tamos ehí.
Tien que formar al so voluntariau porque’l voluntariau tien que ser la base de
too esto.
Y de lo de la imposición de
valores, coincido tamién con tolo que se dixo, lo que pasa que na práutica ye
mui fastidiao de facer. Ye fastidiao porque cuando llegues ellí yes el ricu y
el blancu, y los que tan ellí son, si me perdonais, ‘los negros probes’, que tan mirando a ver “qué coño quier el blancu que yo-y diga pa que me de les perres”.
Entos l’acompañamientu, la
participación, el “crear esti proyeutu xuntos
y tal”…, nun me malinterpreteis, el tonu irónicu ye pa transmitivos la
dificultá real de la comunicación.
Claro, los que creyemos en
too esto que ta diciéndose, dámonos una y otra vegada contra aquello pa,
durante’l procesu, porque camiento que la clave ye la palabra ‘procesu’ y el llargu plazu, ye imposible
facer nada en plazos pequeños, siempre falamos de cinco años, diez años mínimo,
pa xenerar algún tipu de resultaos nuna zona determinada del sur, durante esi
procesu vas disminuyendo esi escalón inicial hasta que, realmente, sí tienes
delantre a un compañeru, a una compañera que ta mirándote a los güeyos, y col
cual xeneraste confianza mutua. Agora sí tamos trabayando de tu a tu en igualdá
de condiciones. Pero al principiu non.
Javier Orozco
Quiero referime al últimu
tema, a si s'imponen valores na cooperación. Nun voi abundar en que sí, el dineru
nun ye neutru. El dineru tien el sellu, la carga y el pesu de quien lo da. Nin
siquier el dineru del salariu ye neutru, ye a cambiu de la to vida, nun ye por
otra cosa.
Pero quiero dime al llau
positivu, a lo que sí se fai bien. Cuando, dende un llugar como Asturies se fai
una cooperación preocupada y centrada nel tema de protexer la vida y los
derechos humanos, tan impulsándose, tan sofitándose unos valores que los estaos
a onde llega esa cooperación, el casu de Colombia, sí lo ven como una
imposición, pero nun s’atreve a decilo porque ye una “imposición en positivo”, entre comilles, nel sentíu de qu’intervienen
dende afuera nun asuntu que l’estáu nun curia.
Al llau de la cooperación que
de manera interesada impón determinaos valores culturales, hai otru tipu de
cooperación qu’esiste, que la fizo Asturies, y puedo falar en concreto de la
experiencia de cooperación orientada a protexer el derechu de la vida, el
derechu a la integridá física, a la llibertá d’opinión, al traviés del programa
asturianu d’atención a les víctimes de la violencia en Colombia acuéyese a
persones que tan en altísimu riesgu de perder la so llibertá, de ser asesinaes,
y parte d’esi programa fue visitar en Colombia les zones de conflictu armau y
les zones de conflictu social pa, entre comilles, “imponer” que les persones que nun tan nel campu de combate, tengan
unos derechos. Y pa velo, inclusu corríen riesgos les persones que nos
acompañen dende equí na acción esterior. Colo cual tan dando exemplu, ta, na
práutica, forzando a los estaos a que respeten, nel contestu d’un conflictu
armau, qu’hai población combatiente y población que nun ye combatiente.Ye
dicir, dando vida a una cosa que deberíen respetar tolos estaos, que ye’l
derechu internacional humanitariu.
Agora digo tamién, cuando
Asturies visita a Colombia, a les sos aries de guerra, a les sos aries de
conflictu social, cuando ve les sos miseries, Asturies tamién aprende, porque
ve y dase cuenta de múltiples formes de resistencia individual y colectiva,
dase cuenta d’unes formes de tar d’unos pueblos, qu'a pesar de semeyante
traxedia, saben distinguir ente lo que ye imposición de valores y lo que ye una
acción esterior que-yos llega como agua al sedientu.
Ye lo que necesiten, qu’una
xente d'afuera, que nun tien mayor interés que’l d’ayudar a defender la vida,
venga y lo vea y diga lo que vio, y acompañe a los que foron refuxaos al so
regresu, y si los amenacen de muerte, que diga, como gobiernu, como sociedá
civil, como “oi, a esa persona conocémosla, nun ye combatiente, respeten el derechu
internacional humanitariu, protexan-y la vida”.
Esa acción esterior existe y
fue un éxitu, como ye un éxitu'l que la comisión d’organizaciones d’apoyu
qu’hai en Asturies al programa de refuxaos colombianos, onde hai doce
asociaciones de mui diversu signu políticu ya ideolóxicu, acompañen como
pueden, con mayor o menor compromisu, pero que tan ehí. Son organizaciones mui
diverses, sindicales, ONG, comités solidarios… El fechu de que, por exemplu,
nel barriu de La Calzá, nos reconozan a fuerza de venos y de saber quienes
somos, y de qu'a algunos ya se-yos quitó’l mieu del cuerpu polo de “a ver si son terroristes colombianos” o
“tan viviendo con dineru públicu” o “quien sabe qué intereses ocultos tienen”, en fin, según esta sempiterna cacería de
bruxes que-yos val pa violentar la llibertá d’opinión, estes organizaciones
acompáñennos sabiendo que somos lo que decimos, dirixentes sindicales,
dirixentes indíxenes, xente del mundu campesín, muyeres y homes comprometíos
cola vida y con un procesu de búsqueda de paz.
Eso ye lo que nun se ve, y
eso tamién ye golpeao colos recortes, porque suponse que los pueblos tienen
quien los representa, polo menos eso ye lo que dicen los políticos y los partíos
que gobiernen, colo cual nun faría falta que la xente faga más, porque ya tan
ellos ehí pa eso. Pero como too eso ye una farsa, onde les coses nun son asina
ta la sociedá civil organizada Y nesti tema de los valores, el que pueblos,
persones, gobiernos y organizaciones del norte visiten con esi criteriu
d’acompañamientu en aries de guerra, en zones de conflictu social, pa protexer
el conceutu de la vida, tien un altísimu significau y ye mui efectivo
socialmente falando.
Nun ye lo mesmo que llegue
ellí una ONG a decir “a esta zona de
guerra venimos pa ver como se fai pa desminar”, una mina val cien euros,
quitala val más de mil, ye más fácil que la pise alguien, porque sal más
barato.
Pero que venga alguien a ver
eso, que venga alguien a deci-y al Estáu Colombianu, “caballeros, lo que tan faciendo nes cárceles…”, les cárceles son un
pudrideru de persones. Los delitos políticos existen y en Colombia nun existe
la pena de muerte, asina que reclamamos atención sanitaria, derechu a la
defensa de los presos políticos, combatientes o non, son persones con derechos.
Y qu’alguien d’afuera vaya
allá xugándose’l tipu ye mui importante. Y ye exemplar, porque tampoco nun lo
faen toles comunidaes autonómiques nin tolos gobiernos.
Y ye menester decir estes
coses pa qu’Asturies se de cuenta de lo que tien, de lo que tuvo y de lo que
puede ser.
Porque la ciudadanía cree que
la cooperación ye lleva-y pan al que ta con fame, y dicen “eso ta bien, pero comamos primero nosotros”. Y val. Pero hai temes
que nin siquier tienen que ver cola comida, si non cola vida de la xente. Y,
ehí, ya acción esterior qu’Asturies venía faciendo, nel casu concretu de
Colombia, yera mui, mui importante. Y nin l’Estáu Colombianu s’atrevió a
criticar eso.
Esa dimensión política y
humana ta afitada en valores. ¿Qué valores tien Asturies nesa cooperación que
taba faciendo?
Estos yeren los valores:
La vida humana ye intocable
Los derechos humanos son
universales
Nun basta con que los estaos
aparenten ser democráticos, deben ser democráticos
La impunidá ye intolerable
Los pueblos tienen formes de
comunicase direutamente cuando los gobiernos nun son efectivos
Y si los gobiernos se
compromenten, tanto meyor, porque-yos dan un nivel a esa cooperación y a esa
presencia esterior
Si amás, nun tema tan delicau
como protexer la vida, los derechos humanos, la llibertá d’expresión, la llibertá
d’opinión, la llibertá de movilización, los derechos llaborales, hai
organizaciones sociales de por mediu, nun sólo ONG, si non organizaciones de
mases como son los sindicatos, tovía se realcen más, tienen más fuerza esos
valores.
Asturies tien experiencies
concretes de cooperación con Colombia, onde nun vendió si non que fizo un
exerciciu de solidaridá, un exerciciu humanitariu, un exerciciu
internacionalista. Eso fastídia-yos a ciertos estamentos, incomódalos,
preferiríen ver a los colombianos pidiendo llimosna polos Xardinos de la Reina,
que tan equí enfrente, y non denunciando empreses.
Les ONG sí deben denunciar,
porque si les ONG nun denuncien nin xustifiquen el por qué de la so acción, tan
paliando los efeutos y tapando les causes, y nosotros nun necesitamos que nos
tapen les miseries, lo que se necesita ye destapales y resolveles.
Les ONG
deben de denunciar al tiempu qu’actuen en beneficiu de los pueblos y les
persones. Tienen que denunciar el por qué tuvieron que facelo, por si acasu los
beneficiarios nun se daben cuenta que lo asuman, y en tou casu pa sintonizase y
comprometese con ellos.
“Yo nun soi'l bonu que vien a resolvete un problema, entiendo lo que t'ocurre y toi contigo como
persona”, con perres públiques o con perres privaes. Frente a l'acción de
los gobiernos que nun cumplen esos compromisos que tan en lleis, en estratexes,
en planes y en discursos, ta l'acción de la sociedá.
Esos valores sí pueden
transmitise cola cooperación y Asturies fízolo. Como lo fizo tamién con otros
pueblos, como’l pueblu palestín o'l pueblu saharahui, o'l pueblu bosniu y
otros.
Asina que cuando falamos equí
cola fuerza de la representación d'un colectivu de xente que son perseguíos
dígoo-vos que nun tola cooperación ye podrén, que nun crea la xente que tola
cooperación ye de “vivos” d’equí pa “vivos” d’allá.
Y eso vamos seguir diciéndolo
onde vayamos. La xente colombiana que ta llegando a Asturies, nun vien porque
te buscando volvese rico nin vivir de la “sopa
boba”, una expresión vuestra qu’entedí hai poco, si non que son xente que
ta xugándose’l tipo en acciones qu’equí paecen solamente polítiques, pero que
son fondamente constructores de sociedá, de democracia, democracia real.
Quédame una cosa por decir,
si la cooperación s’orienta a protexer y ayudar a organizaciones sociales de
base ye muncho más efeutiva.
Y si encima va a reconstruir
texíu social onde fue frañíu poles multinacionales o poles guerres, o poles
dos, qu’actuen de manera combinada en casi tolos llaos, esa cooperación ye
tovía más efeutiva, porque reconstruye vides, planes de futuru coleutivos.
Si amás la cooperación ye desinteresada,
nun ta amarrada a reciprocidaes, esa cooperación ye digna de resaltar, ye
d’agradecer, esa cooperación marca exemplu.
Conozo la cooperación d’otros
sitios del mundu, sobre too carecimos la cooperación norteamericana, d’Estaos
Xuníos, y pudimos comparar.
Cuando la cooperación
asturiana actúa en Colombia, en munches rexones onde se faló mal d’España dende
hai quinientos años de manera ininterrumpida, siempre hai alguien que se
llevanta y diz “toa España nun ye igual,
España nun ye’l partíu popular”, y
eso respétenlo les comunidaes, respétenlo los paramilitares, respétalo hasta la
guerrilla colombiana, que ye tan delicada con estos temes, respeta esa acción esterior
venceyada a daqué tan básico como’l derechu de les persones a existir anque
piensen distinto.
Rafael Palacios
Siéntolo pero tenemos
qu’acabar, que ya vamos pasaos de tiempu, si-vos paez, voi desenchufar equí la
grabadora y seguimos si queréis pero ya “off
de record”, d’equí p’alantre ya nun saldrá nel blogue de la tertulia…